ΟΙ ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΠΟΥ ΕΠΗΛΘΑΝ ΣΤΟ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΤΙΣ ΑΛΛΑΓΕΣ ΣΤΟΝ ΚΠολΔ
Κατηγορία
Ψηφίστηκε χθες 23/7/2025 από την Ολομέλεια της Βουλής το σχέδιο νόμου της κυβέρνησης που επιφέρει εκτεταμένες αλλαγές στον Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας.
Θα φροντίσουμε το αμέσως επόμενο διάστημα να ενημερώσουμε αναλυτικά τους συναδέλφους για τις μεγαλύτερες ή μικρότερες αλλαγές που επέρχονται με το νέο νόμο.
Αξίζει όμως να σημειώσουμε ότι το δικηγορικό σώμα συμμετέχοντας ενεργά σε κάθε είδους διαβούλευση, παρακολουθώντας στενά τις εξελίξεις και πιέζοντας στο πλαίσιο των αποφάσεων της Ολομέλειας των Προέδρων των Δικηγορικών Συλλόγων πέτυχε σημαντικές βελτιώσεις που αποτυπώνονται στο τελικό κείμενο του νόμου.
Συνολικά, οι σημαντικότερες βελτιώσεις σε σχέση με το σχέδιο νόμου όπως είχε τεθεί σε δημόσια διαβούλευση είναι οι εξής:
(α) Η μετάθεση του χρόνου έναρξης ισχύος των αλλαγών από τις 16/9/2025 στην αρχή του νέου ημερολογιακού έτους, 1/1/2026. Κατ’ εξαίρεση οι διατάξεις για την δημοσίευση διαθηκών και την κήρυξη ιδιόγραφης διαθήκης ως κυρίας θα ισχύσουν από 1/11/2025.
(β) Η εξασφάλιση της μεταφοράς της αρμοδιότητας των δικηγόρων για την έκδοση διαταγών πληρωμής και διαταγών απόδοσης μισθίου, παρά την έντονη προσπάθεια θεσμικών παραγόντων να ακυρωθεί η νομοθετική αυτή αλλαγή.
Μέχρι την έναρξη ισχύος θα επιχειρήσουμε να θωρακίσουμε την διαδικασία και να την περιβάλουμε με ειδικές ρυθμίσεις στο πλαίσιο της δευτερογενούς νομοθέτησης, ώστε να εξασφαλιστεί η αξιόπιστη και αμερόληπτη λειτουργία του νέου συστήματος.
(γ) Όσον αφορά στην πλατφόρμα επαναπροσδιορισμού των ανακοπών κατά της εκτέλεσης, προβλέπεται εξατομικευμένη πληροφόρηση του ανακόπτοντος με ηλεκτρονικά μέσα για την ανάγκη επαναπροσδιορισμού. Στην δευτερογενή νομοθέτηση (την έκδοση των εκτελεστικών υπουργικών αποφάσεων) θα φροντίσουμε την βέλτιστη εφαρμογή της γενικής πρόβλεψης προς το συμφέρον των δικηγόρων και προφανώς των εντολέων τους.
(δ) Η διατήρηση του δικαιώματος μίας αναβολής στον β΄ βαθμό χωρίς την προϋπόθεση της ανωτέρας βίας.
(ε) Η προθεσμία έκδοσης των αποφάσεων γίνεται οκτώ (8) μηνών γενικά και τεσσάρων (4) μηνών στην εκουσία δικαιοδοσία και καταργείται η υποχρέωση ειδοποίησης εκ μέρους του δικαστή προς τον Προϊστάμενο του Δικαστηρίου, παραμένουν όμως οι κυρώσεις προς τους δικαστές που παραβιάζουν την προθεσμία αυτή.
(στ) Ο εμπλουτισμός του άρθρου 227 ΚΠολΔ με την ρητή αναφορά χαρακτηριστικών περιπτώσεων τυπικών παραλείψεων, η διαπίστωση των οποίων γεννά την υποχρέωση ενημέρωσης του διαδίκου εκ μέρους του Δικαστή (αντί της απόρριψης της αγωγής ή της έκδοσης μη οριστικής απόφασης) και η απόσυρση της νέας ρύθμισης περί «Διάταξης» στις λοιπές διαδικασίες (πλην της τακτικής) που ουσιαστικά προέβλεπε γενίκευση της υποχρέωσης προκατάθεσης προτάσεων προ 20ημέρου σε όλες τις δίκες.
(ζ) Η διατήρηση της προθεσμίας των 30 ημερών για την επίδοση της αγωγής και όλων των ενδίκων βοηθημάτων (αντί της σύντμησης της προθεσμίας σε προθεσμία 20 ημερών που είχε προβλεφθεί στο σχέδιο αρχικά).
Έτσι, σε συνδυασμό με τις νέες ρυθμίσεις που επιβάλλουν την κοινοποίησης των ενδίκων μέσων σε προθεσμία 30 ημερών από την κατάθεσή τους έχουμε ενοποίηση των προθεσμιών επίδοσης ενδίκων βοηθημάτων και μέσων. Τούτο έχει ιδιαίτερη σημασία σε συνδυασμό με την ενοποίηση των προθεσμιών κατάθεσης προτάσεων και προσθήκης-αντίκρουσης που προβλεπόταν εξ αρχής και αποτελούσε πάγια διεκδίκηση των δικηγόρων: Καθιερώνεται ο κανόνας «προτάσεις στην έδρα, προσθήκη στις 5 εργάσιμες μέρες» στις ειδικές διαδικασίες, στην εκουσία δικαιοδοσία, στον β΄ βαθμό. Ακόμη και στον Άρειο Πάγο η προθεσμία κατάθεσης υπομνήματος γίνεται 5 εργασίμων ημερών από την συζήτηση.
(η) Η προθεσμία άσκησης των πρόσθετων λόγων ενδίκων μέσων και αντέφεσης έγινε 40 ημερών αντί των 30 που προβλεπόταν στο αρχικό σχέδιο.
(θ) Αλλαγές στην τακτική διαδικασία, αφ’ ενός σε σχέση με τις διαδικασίες διαμεσολάβησης, καθώς προβλέπεται τρόπος μη συζήτησης της αγωγής, όταν τα μέρη έχουν υπαγάγει την διαφορά σε εκούσια διαμεσολάβηση, αφ’ ετέρου σε σχέση με την Διάταξη: Αυτή πλέον πρέπει να έχει συνοπτική αιτιολογία (αντί του αναιτιολόγητου που προβλεπόταν αρχικά), ενώ καταργείται η κύρωση της καταδίκης σε διπλάσια δικαστικά έξοδα του διαδίκου που επιμείνει η υπόθεσή του να δικαστεί παρά τα οριζόμενα στην Διάταξη. Το νέο άρθρο συνεχίζει να έχει σημαντικές ατέλειες και προβλήματα πρακτικής εφαρμογής.
(ι) Η μείωση του ορίου αρμοδιότητας μεταξύ Μονομελούς Εφετείου και Πολυμελούς Πρωτοδικείου στον β΄ βαθμό από τα 80.000,00€ (που προέβλεπε το νομοσχέδιο) στο ποσό των 60.000,00€ (αντί των 30.000,00€ που ισχύει σήμερα).
(ια) Εισάγονται νέα γραμμάτια προείσπραξης για τις πράξεις της νέας δικηγορικής ύλης, επιλύονται αντινομίες που είχαν παρατηρηθεί σε σχέση με τα γραμμάτια που προέκυψαν μετά την εισαγωγή του Νέου Δικαστικού Χάρτη και εισάγονται γραμμάτια για τις υποθέσεις ενώπιον συμβολαιογράφων και για τις αποποιήσεις/αποδοχές κληρονομίας.
Τα νέα ποσά φαίνονται στον επισυναπτόμενο πίνακα:
(ιβ) Σε σχέση με την τοπική αρμοδιότητα των υπαλλήλων των πλειστηριασμών, κατά το τελικό κείμενο του νόμου αρμόδιοι είναι οι πιστοποιημένοι συμβολαιογράφοι της πρωτοδικειακής περιφέρειας όπου βρίσκεται το ακίνητο και αν δεν τέτοιος δεν βρίσκεται, ο πλειστηριασμός μπορεί να διενεργηθεί ενώπιον πιστοποιημένου συμβολαιογράφου οπουδήποτε στην χώρα.
(ιγ) Η ρητή πρόβλεψη του περιορισμού της ευθύνης των δικηγόρων κατά την έκδοση πράξεων του ΚΠολΔ μόνο για δόλο και βαριά αμέλεια.
Την επόμενη Τρίτη, 29 Ιουλίου στις 18:00 στην αίθουσα ΜΙΧΑΛΗΣ ΖΑΦΕΙΡΟΠΟΥΛΟΣ του ΔΣΑ θα πραγματοποιηθεί ενημερωτική εκδήλωση του Δικηγορικού Συλλόγου Αθηνών με ζωντανή διαδικτυακή μετάδοση, για την πληρέστερη ενημέρωση των συναδέλφων και της εν γένει νομικής κοινότητας για τις σημαντικότερες αλλαγές.
Συνημμένα (1)
25236perigrafi_energeias.docx