myDATA - ΣΥΝΟΠΤΙΚΕΣ ΟΔΗΓΙΕΣ ΓΙΑ ΔΙΚΗΓΟΡΟΥΣ
Κατόπιν πολλών ερωτημάτων που έχουν τεθεί στον Σύλλογο από συναδέλφους σχετικά με την πλατφόρμα υποδοχής δεδομένων myDATA (ηλεκτρονικά βιβλία) της ΑΑΔΕ και σε συνέχεια της από 21/10/2021 ανακοίνωσης του Συλλόγου και του συνημμένου σε αυτήν πρακτικού οδηγού, παρέχονται οι κατωτέρω διευκρινίσεις προς τον σκοπό κατανόησης του πλαισίου λειτουργίας της εν λόγω πλατφόρμας (με παραπομπές σε σχετικά link και χρήση βοηθητικών πινάκων).
Στο τέλος των οδηγίων επισυνάπτεται το σύνολο του σε μορφή word για ευχερέστερη ανάγνωση.
- ΓΕΝΙΚΕΣ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ
- Η διαβίβαση δεδομένων στην ψηφιακή πλατφόρμα myDΑΤΑ της ΑΑΔΕ, κατέστη υποχρεωτική για όλους του δικηγόρους και τις δικηγορικές εταιρείες από την 1.11.2021. Εξαιρετικά για το έτος 2021 τα δεδομένα διαβιβάζονται εντός ειδικών προθεσμιών (βλ. πίνακα 4 κατωτέρω), ωστόσο δεν προβλέπονται διοικητικά πρόστιμα και κυρώσεις σε περίπτωση εκπρόθεσμης διαβίβασης των απαιτούμενων στοιχείων για το εν λόγω έτος.
- Από 1/1/2022 και εφεξής τα απαιτούμενα δεδομένα διαβιβάζονται σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 15Α του Ν. 4174/2013 (Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας) και την Απόφαση του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε. Α.1138/2020, όπως αυτή έχει τροποποιηθεί και ισχύει. Εφεξής αναμένεται να επιβληθούν διοικητικά πρόστιμα/κυρώσεις σε περίπτωση μη συμμόρφωσης.
- Στα ηλεκτρονικά βιβλία (myDATA) της ΑΑΔΕ διαβιβάζεται και καταχωρίζεται η σύνοψη των παραστατικών εσόδων/εξόδων, γίνεται χαρακτηρισμός των καταχωριζομένων συναλλαγών και διενεργούνται οι αναγκαίες λογιστικές εγγραφές τακτοποίησης για τον προσδιορισμό του λογιστικού/φορολογικού αποτελέσματος κάθε έτους.
- Ως προς τον τρόπο και την διαδικασία διαβίβασης των στοιχείων, δύναται να διεξαχθεί με τους κατωτέρω τρόπους (επιλογές διαβίβασης):
- μέσω Παρόχου Υπηρεσιών Ηλεκτρονικής Τιμολόγησης, δηλαδή μέσω οντότητας η οποία κατόπιν εντολής, διαβιβάζει με τη χρήση ηλεκτρονικών μέσων και σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, παραστατικά πωλήσεων για λογαριασμό του υποχρέου.
Σε περίπτωση επιλογής αυτού του τρόπου διαβίβασης, δεν επιτρέπεται τα δεδομένα των τιμολογίων να διαβιβάζονται με άλλο τρόπο.
Παραθέτουμε το σχετικό link, στο οποίο μπορείτε να βρείτε τους πιστοποιημένους παρόχους και περισσότερες πληροφορίες:
- μέσω Προγράμματος διαχείρισης (εμπορικό/λογιστικό, ERP) που τυχόν χρησιμοποιείται από δικηγορικά γραφεία/εταιρείες, αφού πρώτα το εν λόγω πρόγραμμα διασυνδεθεί μέσω σχετικής διεπαφής με την ΑΑΔΕ.
- μέσω της εφαρμογής e-timologio, που είναι προσβάσιμη μέσω του διαδικτυακού τόπου της ΑΑΔΕ.
Με την εν λόγω εφαρμογή τα παραστατικά εκδίδονται ηλεκτρονικά και ταυτόχρονα διαβιβάζονται σε πραγματικό χρόνο με την έκδοσή τους.
Παραθέτουμε κατωτέρω το σχετικό link για την εφαρμογή:
https://www.aade.gr/timologio . Στον εν λόγω διαδικτυακό τόπο μπορείτε να βρείτε μεταξύ άλλων και σχετικές οδηγίες που έχουν εκδοθεί ειδικά για τους Δικηγόρους από την ΑΑΔΕ και αφορούν στην έκδοση και διαβίβαση παραστατικών μέσω της εφαρμογής (οι οδηγίες περιλαμβάνουν παραδείγματα έκδοσης ΑΠΥ και Τιμολογίων Παροχής Υπηρεσιών).
- μέσω της ειδικής φόρμας καταχώρησης, που συνιστά εφαρμογή που είναι προσβάσιμη μέσω του διαδικτυακού τόπου της ΑΑΔΕ. Η εν λόγω εφαρμογή προϋποθέτει τήρηση ορίων χρήσης και αφορά αποκλειστικά στην ηλεκτρονική διαβίβαση των παραστατικών και όχι στην έκδοσή τους που μπορεί να είναι χειρόγραφη.
Η ειδική φόρμα καταχώρησης μπορεί να χρησιμοποιηθεί μόνο από υπόχρεους που (διαζευκτικά): α) τηρούν απλογραφικό λογιστικό σύστημα και τα ετήσια ακαθάριστα έσοδά τους δεν υπερβαίνουν τα 50.000 ευρώ (σημειώνεται ότι λαμβάνονται υπόψη τα ακαθάριστα έσοδα όπως αυτά προκύπτουν από την Πλατφόρμα myDATA και ισχύουν καθ’ όλη τη διάρκεια του επόμενου έτους, εντός του οποίου πραγματοποιείται η ηλεκτρονική διαβίβαση. Εξαιρετικά για το 2021 αυτά προσδιορίζονται με βάση τη δήλωση φορολογίας εισοδήματος φορολογικού έτους 2019) ή β) εκδίδουν έως και πενήντα (50) τιμολόγια πώλησης ετησίως (όχι Α.Π.Υ.) ανεξαρτήτως λογιστικού συστήματος. Το πλήθος των τιμολογίων προσδιορίζεται με βάση τα δεδομένα που έχουν διαβιβαστεί στην πλατφόρμα μέχρι το τέλος του προηγούμενου έτους. Για το 2021 το πλήθος των τιμολογίων προσδιορίζεται με βάση τις υποβληθείσες καταστάσεις φορολογικών στοιχείων πελατών.
Παραθέτουμε κατωτέρω το σχετικό link για την εφαρμογή στο οποίο μπορείτε να βρείτε περισσότερες πληροφορίες:
- Συνεπώς, ο τρόπος διαβίβασης των δεδομένων διακρίνεται με βάση τον ετήσιο τζίρο και τα εκδοθέντα τιμολόγια ως εξής:
α. Αν τα ετήσια ακαθάριστα έσοδά υπερβαίνουν τις 50.000 ευρώ ή/και τηρείται διπλογραφικό λογιστικό σύστημα και (σωρευτικά) εκδίδονται πάνω από (50) τιμολόγια πώλησης ετησίως (όχι Α.Π.Υ.) δύνανται να χρησιμοποιηθούν μόνο οι άνω επιλογές 1-3 (όχι η επιλογή 4) για την διαβίβαση δεδομένων.
β. Σε όλες τις άλλες περιπτώσεις τα δικηγορικά γραφεία/εταιρείες μπορούν να επιλέξουν οποιαδήποτε από τις ανωτέρω επιλογές διαβίβασης (1 - 4).
- Όσοι επιλέξουν την ηλεκτρονική τιμολόγηση μέσω πιστοποιημένου παρόχου (επιλογή 1) επωφελούνται από τα κίνητρα που παρέχονται από το άρθρο 71ΣΤ του Ν. 4172/2013. Συγκεκριμένα, για το 1ο έτος εφαρμογής της ηλεκτρονικής τιμολόγησης μέσω παρόχου μέχρι και το έτος 2022:
α. Η φορολογική παραγραφή μειώνεται από 5 σε 3 έτη,
β. Η δαπάνη για την αρχική προμήθεια του τεχνικού εξοπλισμού και λογισμικού για την ηλεκτρονική τιμολόγηση, αποσβένεται πλήρως στο έτος πραγματοποίησής της, προσαυξημένη κατά 100% (δηλαδή στο διπλάσιο),
γ. Η δαπάνη για την παραγωγή, διαβίβαση και ηλεκτρονική αρχειοθέτηση ηλεκτρονικών τιμολογίων για το πρώτο έτος προσαυξάνεται κατά 100%, δηλαδή εκπίπτει στο διπλάσιο,
δ. Επιταχύνεται η διαδικασία επιστροφής φόρων (από 90 σε 45 ημέρες).
- ΧΡΟΝΟΣ ΔΙΑΒΙΒΑΣΗΣ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Ο χρόνος διαβίβασης των δεδομένων που αφορούν σε στοιχεία που εκδίδονται από 1.1.2022 και εφεξής, παρατίθεται στους κατωτέρω πίνακες (1-3) σε συνάρτηση με τον τρόπο διαβίβασης τους. Στον πίνακα 4 παρατίθενται οι προθεσμίες διαβίβασης των δεδομένων αποκλειστικά για το έτος 2021.
ΠΙΝΑΚΑΣ 1. Δεδομένα Εσόδων |
|||
Τρόπος διαβίβασης |
Χρόνος διαβίβασης |
||
Τιμολόγια (ΤΠΥ) |
Αποδείξεις (ΑΠΥ) |
||
1 |
μέσω Παρόχου Υπηρεσιών Ηλεκτρονικής Τιμολόγησης |
Αμφότερα (ΤΠΥ και ΑΠΥ) διαβιβάζονται σε πραγματικό χρόνο, ταυτόχρονα με την έκδοση. |
|
2 |
μέσω Προγράμματος διαχείρισης (εμπορικό/λογιστικό, ERP) |
Τα ΤΠΥ διαβιβάζονται σε πραγματικό χρόνο, ταυτόχρονα με την έκδοση.
|
Οι ΑΠΥ καταρχήν σε πραγματικό χρόνο. Ωστόσο, εάν: α) ισχύουν τα ανωτέρω όρια χρήσης της ειδικής φόρμας καταχώρησης και β) οι Α.Π.Υ εκδίδονται μέσω προγραμμάτων διαχείρισης ERP (συμβατών με την myDATA), τότε κάθε Α.Π.Υ. μπορεί να διαβιβάζεται εντός 5 ημερών από την έκδοση της. |
3 |
μέσω της εφαρμογής e-timologio |
Αμφότερα (ΤΠΥ και ΑΠΥ) σε πραγματικό χρόνο, ταυτόχρονα με την έκδοση (η διαβίβαση διενεργείται αυτοματοποιημένα από την εφαρμογή) |
|
4 |
μέσω της ειδικής φόρμας καταχώρησης |
Μέχρι την 20η ημέρα του επόμενου μήνα εντός του οποίου εκδόθηκαν |
ΠΙΝΑΚΑΣ 2. Δεδομένα εξόδων |
|
Παραστατικά που διαβιβάζονται από τον λήπτη υπηρεσιών/αγαθών (Δικηγόρο/Δικηγορική εταιρεία) |
Χρόνος διαβίβασης |
Τα δεδομένα λογιστικών στοιχείων διαβιβάζονται καταρχήν από τον εκδότη τους. Ωστόσο, τα κατωτέρω διαβιβάζονται κατ’ εξαίρεση από τον λήπτη δικηγόρο: i. Παραστατικά που αφορούν στην αγορά ηλεκτρικού ρεύματος, φυσικού αερίου, ύδατος μη ιαματικού (Ε.Υ.Δ.Α.Π., λοιποί πάροχοι κ.λπ.), τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών και συνδρομητικής τηλεόρασης ii. Παραστατικά διοδίων iii. Παραστατικά συναλλαγών με πιστωτικά ιδρύματα ή την Τράπεζα της Ελλάδος iv. Παραστατικά λιανικής από την ημεδαπή ή την αλλοδαπή, όπως κοινόχρηστα, συνδρομές, λιανικές συναλλαγές αλλοδαπής v. Παραστατικά καταβολής εισφορών σε ασφαλιστικά ταμεία vi. Παραστατικά από μη υπόχρεες οντότητες της αλλοδαπής (π.χ. ενδοκοινοτικές αποκτήσεις, εισαγωγές από τρίτες χώρες, λήψεις υπηρεσιών, είτε ενδοκοινοτικές είτε από τρίτες χώρες) |
· Έως την ημερομηνία υποβολής της οικείας δήλωσης ΦΠΑ.
|
· Παραστατικά για τα οποία ο εκδότης δεν τήρησε την υποχρέωση ηλεκτρονικής διαβίβασης τους εντός των τιθέμενων προθεσμιών.
|
· Εντός 2 μηνών από την ημερομηνία υποβολής της οικείας δήλωσης ΦΠΑ (των τηρούντων απλογραφικό σύστημα). · Στην περίπτωση κατά την οποία ο εκδότης του παραστατικού έχει διαβιβάσει δεδομένα με απόκλιση, ο λήπτης διαβιβάζει σχετική επισήμανση περί απόκλισης διαβίβασης, εντός της ίδιας ως άνω προθεσμίας |
· Παραστατικά για τα οποία ο εκδότης διαβίβασε δεδομένα με απόκλιση |
ΠΙΝΑΚΑΣ 3. Διαβίβαση λοιπών δεδομένων |
|
Λοιπά δεδομένα που διαβιβάζονται |
Χρόνος διαβίβασης |
· Εγγραφές τακτοποίησης εσόδων/εξόδων |
· Έως την υποβολή της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος |
· Εγγραφές μισθοδοσίας (εφόσον απασχολείται προσωπικό) |
· Έως την υποβολή της δήλωσης για την απόδοση του σχετικού παρακρατούμενου φόρου |
ΠΙΝΑΚΑΣ 4. Ειδικές προθεσμίες διαβίβασης δεδομένων ΜΟΝΟ για το έτος 2021 |
|
Δεδομένα |
Χρόνος διαβίβασης |
Δεδομένα εσόδων που αφορούν σε στοιχεία που εκδόθηκαν: α) Από 1.10.2021 για τις οντότητες με απλογραφικό λογιστικό σύστημα και ακαθάριστα έσοδά το φορολογικό έτος 2019 άνω των € 100.000, καθώς και οντότητες, με διπλογραφικό σύστημα και ακαθάριστα έσοδά το φορ.έτος 2019 άνω των € 50.000 β) Από 1.11.2021 για τις λοιπές οντότητες |
Εκτιμάται ότι διαβιβάζονται σύμφωνα με τον άνω πίνακα 1. Σημειώνεται ότι η περίοδος από 1/10/2021 ή 1/11/2021 αντίστοιχα έως 31/12/2021 είναι πιλοτική. Σε περίπτωση εκπρόθεσμης διαβίβασης δεδομένων που αφορούν σε στοιχεία που εκδόθηκαν κατά το έτος 2021, δεν επιβάλλονται διοικητικά πρόστιμα/κυρώσεις. |
Δεδομένα εσόδων που αφορούν σε στοιχεία που εκδόθηκαν κατά την χρονική περίοδο: α) 01.01.2021 - 30.09.2021 για τις οντότητες με απλογραφικό σύστημα και ακαθάριστα έσοδά το 2019 άνω των € 100.000 και τις οντότητες με διπλογραφικό σύστημα και ακαθάριστα έσοδά το 2019 άνω των €50.000, ή β) 01.01.2021 - 31.10.2021 για τις λοιπές οντότητες |
Διαβιβάζονται έως 31/3/2022 |
Δεδομένα που αφορούν σε στοιχεία που εκδόθηκαν κατά τις ανωτέρω χρονικές περιόδους (δηλαδή από 1.1.2021 έως 30.09.2021 και 31.10.2021 αντίστοιχα) και δεν διαβιβάστηκαν από τον εκδότη τους |
Δύνανται να διαβιβάζονται από τον λήπτη από την 01.04.2022 έως 30.04.2022. Εν συνεχεία, ο εκδότης δύναται να αποδεχθεί και να χαρακτηρίσει τις εν λόγω συναλλαγές έως 31.5.2022. |
Δεδομένα σύνοψης & χαρακτηρισμοί εξόδων τιμολόγησης καθώς και χαρακτηρισμοί εσόδων αυτοτιμολόγησης που αφορούν σε λογιστικά στοιχεία που εκδόθηκαν το χρονικό διάστημα 01.01.2021 - 31.12.2021 καθώς και τα δεδομένα των εξόδων που αναφέρονται υπό τα στοιχεία i-vi, στον παραπάνω υπ αριθμ. 2 πίνακα, με τίτλο: «Δεδομένα εξόδων» |
Δύνανται να διαβιβάζονται έως την 31/5/2022 |
Υποχρεωτικά οι εγγραφές τακτοποίησης εσόδων και προαιρετικά οι εγγραφές τακτοποίησης εξόδων |
Έως την ημερομηνία υποβολή της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος & όχι αργότερα από την καταληκτική ημερομηνία αυτής. |
Επισημαίνεται ότι οι ανωτέρω πίνακες περιλαμβάνουν συνοπτικές πληροφορίες και θα πρέπει να διαβάζονται συνδυαστικά με την οικεία ισχύουσα νομοθεσία.
Αναλυτικότερες πληροφορίες σχετικά με τα παραπάνω μπορείτε να βρείτε στην από 21/10/2021 ανακοίνωση του Συλλόγου και στον συνημμένο σε αυτήν πρακτικό οδηγό που συντάχθηκε κατόπιν πρωτοβουλίας της Ολομέλειας των Προέδρων Δικηγορικών Συλλόγων Ελλάδος καθώς και στην σχετική Απόφαση Α.1138/2020 του Διοικητή της ΑΑΔΕ, όπως αυτή έχει τροποποιηθεί και ισχύει μετά από τις αποφάσεις Α.1227/2020, Α.1300/2020, Α.1054/2021 και Α.1156/2021 του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε.
Ο Δικηγορικός Σύλλογος Πειραιά εκφράζει τις ευχαριστίες του στους συναδέλφους Γιάννη Σαράντου, Γεωργία Φλωράτου και Χρήστο Ηλιάδη, Δικηγόρους Πειραιά που επιμελήθηκαν και συνέταξαν τον ανωτέρω Πρακτικό Οδηγό και τους περιεχόμενους σε αυτόν Πίνακες.
Συνημμένα (1)
22499myDATA_Odigies.docx